TY - JOUR ID - 1268 TI - -روش پیشنهادی برای شناسایی خودکار گوشه‌ها در ردیف موسیقی سنتی ایرانی با رویکرد میکرو JO - مدیریت مهندسی و رایانش نرم JA - JEMSC LA - fa SN - 2538-6239 AU - وفائیان, امیر AU - بُرنا, کیوان AU - ساجدی, حامد AU - علیمحمدی, داریوش AU - سرایی, پویا AD - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه علوم کامپیوتر، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه برق و الکترونیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران AD - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه موسیقی، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 2 SP - 113 EP - 138 KW - الگوریتم شناسایی گوشه KW - بازیابی اطلاعات موسیقایی KW - ردیفِ دستگاهیِ موسیقی ایرانی KW - شناسایی خودکار موسیقی KW - گوشه KW - موسیقی سنتی ایرانی DO - 10.22091/jemsc.2018.1268 N2 - طراحی سامانه‌ای که بتواند به‌طور خودکار دستگاه‎ها و گوشه‌های موسیقی سنتی ایرانی تشخیص دهد، مدتی است که توجه پژوهشگران ایرانی را در حوزه بازیابی اطلاعات موسیقایی به خود جلب کرده است. ازآنجاکه در این پژوهش‌ها، به‌طور عمده به دسته‌بندی خودکار پنج دستگاه اصلی پرداخته‌اند و نه تفکیک گوشه‌ها از یکدیگر، پژوهشِ حاضر با هدف ارائه الگوریتم و روشی برای شناسایی خودکار گوشه‌ها در ردیف دستگاهی موسیقی سنتی ایرانی انجام شده است. ازاین‌رو، ابتدا تعریف و تحلیلی نظام‌مند از دو مفهوم اصلی موسیقی سنتی ایرانی، یعنی دستگاه و گوشه آمده و پس از معرفی دو رویکرد اساسی در شناسایی خودکار دستگاه و گوشه، روش‌شناسی و الگوریتم‌های بکار رفته در برخی از پژوهش‌های مرتبط، آمده است. سپس، الگوریتم و روشی برای شناسایی خودکار گوشه‌هایِ ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی بر اساس رویکردِ میکرو ارائه شده است. در روش پیشنهادی، در درجه نخست تلاش برای شناسایی نغمه‌های یک قطعه موسیقی سنتی ایرانی، به‌عنوان مرحله اولیه و مهم در شناسایی گوشه‌ها و بهبود پارامترهای آن بوده است. پس از این مرحله، با تعریف سیرِ ملودیِ جمله مُعرّف گوشه‌ها و بررسی میزان شباهت آن به کل قطعه، می‌توان گوشه موردنظر را شناسایی کرد.  UR - https://jemsc.qom.ac.ir/article_1268.html L1 - https://jemsc.qom.ac.ir/article_1268_9ef849dfdbd07c11a6361504799c29e2.pdf ER -